sobota, 11 maja 2019

Radiostacja Babice czyli radio na falach najdłuższych.


Słoneczny weekend w maju to okazja by wyjść z domu czy to na działkę, na grilla ze znajomymi czy też na jedną z organizowanych imprez. Zawsze lubiłem Naukowe Pikniki organizowane przez Polskie Radio od ładnych kilku lat. Ale kiedy dzieci dorosły i w roli rodzica-edukatora coraz trudniej było się wcielić to już magnes przyciągania był coraz słabszy. Ale nie dzisiaj – 23. Piknik, już standardowo na Stadionie Narodowym.
W tym roku Stanowisko/Namiot C2 wypełniło Stowarzyszenie Park Kulturowy TRCN.
Nie interesowałem się wcześniej Transatlantydzką Radiotelegraficzną Centralą Nadawczą – arcyciekawym technicznie, organizacyjnie i historycznie przedsięwzięciu II Rzeczypospolitej.
 Radiostacja nie miała bezpośredniego znaczenia dla powszechnej radiofonizacji, ale była bardzo ważna dla całego kraju i jego kontaktów z zagranicą – umożliwiała łączność telegraficzną przez ocean. Stanowiła też pewnego rodzaju kuźnię kadr.

Stoisko organizowane i prowadzone przez Stowarzyszenie oprócz artefaktów i kilku fotografii Radiostacji Babickiej
 zawiera też kilka pamiątek o bliższych nam (czasowo) nadajnikach radiofonicznych takich jak Gąbin czy Raszyn.
Dla mnie to ta druga strona radia – miło było się spotkać porozmawiać,
a nawet dzięki życzliwości specjalnych gości posłuchać nagrań nadajnika systemu Alexandersona (ostatniego ze Szwecji).
Świetnie, że udaje się gromadzić ludzi, popularyzować wiedzę o pięknej radio-historii.
Otrzymałem książkę wydaną sumptem Stowarzyszenia, z karteczką w środku.
Książkę w 2/3 już przeczytałem (jest popołudnie), a przelew (mam nadzieję, że pokrywający koszty wydania) w poniedziałek się powinien wykonać.
Troszkę mi brakuje tu pięknej makiety Radiostacji wykonanej ogromnym wysiłkiem, kosztem i staraniem przez Pana Ryszarda.
Zdjęcie udostępnione prze Ryszarda Dulskiego - budowa makiety

Zdjęcie udostępnione prze Ryszarda Dulskiego - budowa makiety

Zdjęcie udostępnione prze Ryszarda Dulskiego - budowa makiety

Zdjęcie udostępnione prze Ryszarda Dulskiego - budowa makiety

- ale jestem głęboko przekonany, że uda się nawiązać współpracę pomiędzy Babicami a Dobczycami. Mam nadzieję, że propagacja będzie sprzyjać
Piknik się pomału kończy, nie każdy zdąży :-)

Zainteresowanych informuję, że kolejne spotkanie 23 maja – będą autorzy książki, będzie sposobność posłuchać o Radiostacji.


1 komentarz:

  1. Witam,
    odnośnie pikniku naukowego, poczatki pikniku zaczęły się w PR Bis, była to dla mnie chyba najlepsza stacja radiowa jakiej kiedykolwiek słuchałem. Stacja miała profil popularno-naukowy z elementami kultury, turystyki. Niezapomniane audycje - Klub ludzi Ciekawych Wszystkiego (emitowany do dzisiaj), gawędy prof. Zina "Bez piórka i węgla) oraz wiele innych. Do dzisiaj mam wiele programów nagranych na kaset- dzisiaj przerzucone do mp3, jedną z najciekawszych i moim zdaniem najpiekniejszych zrealizowanych przez PR Bis był "Maraton z Panem Tadeuszem" czytany na antenie na żywo, poszczególne księgi czytane były przez najpiękniejsze głosy m. innymi Gustaw Holoubek (pierwsza księga), Anna Seniuk i wielu innych. Księgi czytane były przez kilka zimowych niedziel, w porze popołudniowej i cudownie było spędzać te chwile przy odbiorniku słuchając dzieła naszego Narodowego Wieszcza.
    Pozdrawiam,
    Sławek

    OdpowiedzUsuń