Bardzo pomocna była w tym kołyska - wieszana lub winny sposób wykonany przyrząd ululający. Raz w jedną, raz w drugą, raz w jedną, raz w drugą ... maluch bezpieczny i bujać można długo.
Wracając do meritum.
Po wyjęciu chassis potrzebujemy nim manipulować tak aby dostać się i od strony elementów i od strony połaczeń. Od góry i od spodu, od góry i od spodu, od góry i od spodu - i tak kilkanaście razy na godzinę. A pacjent delikatny - bo to i lampy i antena ferrytowa, aż strach.
Widziałem kiedyś w jakimś czasopiśmie opis takiej "obrotnicy" dla urządzeń lampowych, która to pozwalała w prosty sposób dostawać się z każdej strony do ukłądu. O ile pamiętam była to konstrukcja rodem z warsztatu metalowego, z użyciem walcowanych kształtowników i spawania, a może i tokarki. Na oko - kilkanaście godzin pracy w dobrze wyposażonym warsztacie, po za moim zasięgiem.
Jako żywo przypominała mi ona konstrukcję, którą mój Tata wykonał latach siedemdziesiątych, aby przewrócić na bok samochód, a była to najprawdziwsza Warszawa 232.
Konstrukcja owej kołyski, aż niewiarygodna w naszych czasach, wykonana była z rur co najmniej 3/4 cala, przyśrubowana była do bębnów kół opierała się o dach i pozwalała bezpiecznie obrócić i położyć na boku ponad tonowy samochód na boku. Cud mechaniki wykonany w przydomowym warsztacie. A wszystko po to by wykonać operację "bitex-owania " czyli zabezpieczanie spodu - jeden raz !
To nie jest Ta Warszawa to Pobieda, a Tata stoi drugi od lewej. Zdjęcie z wojska 1948 lub 49 rokk. |
Szkoda, że nie zachowało się żadne zdjęcie tej konstrukcji wykonanej ogromnym wysiłkiem, ale przede wszystkim z wielkim pomysłem. Z perspektywy lat, coraz większym szacunkiem darzę te wspomnienia i wzrasta podziw dla mojego Taty.
Ale idea pozostała - trzeba bezpiecznie obrócić na bok. Lepiej powiedziawszy: na plecki, na nóżki i na plecki, na nóżki ...
Realizacja okazała się prostsza niż można by sobie wymarzyć, za kilkanaście złotych (od sztuki) znalazłem w sklepie (markecie ogólno-budowlanym*) dwa sklejkowe kątowniki, idealne do tego celu.
Wystarczyło wywiercić dwa otwory (ba w chassis wykorzystałem istniejące gwintowane otwory) i cała kołyska jest gotowa.
Kątowniki przykręcone |
Od spodu jest miejsce na cała wtyczkę, kable się nie plączą. Może i przydałyby się szersze kątowniki, ale ponad 30 PLN za sztukę nie dam, przesadzili z ceną * . |
I na pleckach. Zarówno w jednej jak i w drugiej pozycji stoi stabilnie. |
* - za karę żadnej reklamy dla tego marketu nie będzie. Naprawdę nie rozumiem dlaczego co prawda 2x szersze kątowniki kosztują ponad 2x więcej. A że kawałek wygiętej sklejki kosztuje kilkanaście złotych to już rozbój.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz