środa, 27 stycznia 2016

Country Radio czyli DX w drodze z Konina

Dzisiaj wieczorem wracałem z Konina od mojego kolegi Zygmunta wioząc w bagażniku cztery radia. Wracałem samochodem zastępczym, gdyż mój VW problem ma (nie software-owy) z wtryskami i  nową Octavkę dane mi było na A2 przetestować. 
Tu starszy model - w muzeum Skody
Troszkę wróciło wspomnień, gdy przez dwudziestu laty prowadząc szkolenia w Elektrowni Prunerov, dane mi było po północnych Czechach pojeździć, poznać ten ciekawy region i … posłuchać regionalnego radia. Najczęśćiej w tych podróżach towarzyszyła mi lokalna rozgłośnia z Pilzna, nadająca muzykę country. Szybko odkryłem, że ten gatunek ma u naszych południowych sąsiadów duże uznanie, zagorzałych fanów i kilka zespołów o naprawdę dużym dorobku.

Kolejne lata to kolejne wyjazdy, wieczory w klubach „U Vodarny” czy .. no taki jeden – zapomniałem nazwy. Super jeździło się słuchając standardów muzyki country, bluegrass czy innej folkowej. Niestety w kolejnych latach rozgłośnia ta zamilkła, pojawiło się Country Radio Praha89,5MHz. W Polsce pozostała mi tylko transmisja przez Internet (do niedawna bardzo niestabilna) i kilkanaście płyt, które niemalże na okrągło „szlifowałem” w samochodzie. Wśród znajomych i rodziny ta moja inklinacja była traktowana jak „hipsterzenie” – kto w Polsce lubi i słucha muzyki country w czeskiej interpretacji. No ja i … może jeszcze ktoś. 
Dla mnie Michal Tucny i jego interpretacje stawiam na tym samym poziomie uwielbienia co fantastyczny i legendarny Johny Ca$h.

Znudzony ilością reklam w komercyjnych radiostacjach FM, przełączyłem na AM i stopniowo przeskakując kolejne 9 kHz słuchałem kogo i jak słuchać na AM. Oczywiście buli Węgrzy na 540, CR Dvojka 639 potem kilka razy Rumuni, Holendrzy (?) z dobrą muzyką i silnym sygnałem. Na 1062 kHz znalazłem miłe uchu tony i ... EUREKA to Country Radio. W Polsce, grubo 400km od Pragi, w znośniej jakości! DX prawie.

Beethoven, Siemens, Tonfunk Violletta czy AGA, aż podskoczyły z radości w bagażniku! Fale średnie to ich królestwo.

Złapałem „prawie DX-a”. Nie wiem czy to zasługa odbiornika wbudowanego w samochód, który dużo lepszy się wydaje niż ten volkswagenowy, czy też dzisiejszej super propagacji.

Sprawdziłem w Internecie nadajnik ma 20kW i pracuje tą mocą tylko do 18.00, później by nie zagłuszać (!) innych musi ograniczyć moc do 1kW L Nie mniej Country Radio nie ma zamiaru rezygnować z nadawania na falach średnich. Tak trzymajcie!

Radio jest wspaniałe, to z AM także potrafi przenieść w miejscu, czasem i w czasie też. Od razu poczułem jak smakuje hovězí svíčková na smetaně  i jak na świat patrzy się przez chmielowy napój.

Omlouvám se oproti použití češtiny , cítím se ako tak ať dvacet let zpátky.


Na shledanou.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz