Naprawiając Loewe Szwagra miałem nie tylko problemy z
klawiszem, Prawdę mówiąc - z nim żadnych problemów nie miałem. Elektryka to
dopiero problemy sprawiła. Oprócz nietypowej lampy EBC92, która po rozgrzaniu
się zwarcie robiła to był dopiero początek. Muszę przyznać jednak, że wszystkie
problemy były jak najbardziej
typowe i
tylko moje niewłaściwe podejście powodowało, że naprawa trwała długo.
Na pierwszy ogień poszedł wyłącznik sieciowy – trwale
zablokowany w pozycji włączone. Przypuszczam, że był to pierwotny powód
zniszczenia klawisza. Niemiec nie wytrzymał, walił w klawisz AUS, klawisz nie
wytrzymał, Niemiec nie wytrzymał i radio wywalił. AUSGANG się zrobił (słynne i
tajemnicze miasto w Niemczech, do którego zjazd z każdej autostrady prowadzi,
co parę kilometrów).
Problem przełącznika to malutki odlewik z tzw. szajsmetalu
czyli stopu ZnAl, który po latach traci swoje właściwości staje się krucho
podatny, pęcznieje i mamy problem. Tu zaklinował przełącznik w pozycji ON.
I
nie dało się radia wyłączyć. Ten szajs-metal to jakaś niemiecka specjalność –
całe sprzęgło w SABIE czeka na naprawę.
Z braku takowego wyłącznika poratowałem się mini-krańcówką z
długą listwą, którą to dwoma śrubami M2 ładnie dało się przyczepić. Oryginalny
wyłącznik był dwusekcyjny, ale inaczej niż w polskich odbiornikach, tu druga
para styków wyłączała napięcie anodowe (?!?). Po wymianie na jednosekcyjny anodowe
pozostało zawsze załączone.
Działa niezawodnie, tylko przy wyłączaniu zawsze na
sekundę pojawia się odbiór na falach długich, cokolwiek przed tym było. Czy UKF
czy gramofon. Ot, taka uroda, może nawet niedogodność – mam nadzieję, że
Szwagier zaakceptuje.
Skala jest pęknięta, ale tylko pęknięta częściowo. Próbowałem
specjalnie na tą okazję kupioną żywicą kanadyjską nasączyć tą szczelinę, nawet
próżnią posysając.
Jednak żywica nie jest płynna i nijak nie daje się wessać. Nie
to co super środki do „usuwania” pęknięć szyb samochodowych. Zabezpieczyłem
tylko nią krawędzie pęknięć na skraju szkła i w otworze na potencjometr. Samą
skalę, a dokładniej drobne zarysowania podmalowałem ciapkami z dobranej
modelarskiej akrylowej farby – za pierwszym razem utrafiłem z kolorem. Idzie
naprawa jak w niejednym warsztacie przy zachodniej granicy. Tylko licznika nie
trzeba kręcić.
Nie wiem jak to się stało, ale nijak (po pięciu latach magazynowania)
nie udało się odnaleźć wskazówek skali – czy to ich może wcale nie było, czy też
się zapodziały – no nie wiem. Tło skali odmalowałem, wskazówki z drutu wygiąłem.
Pomalowane zostały inną modelarską farbą w kolorze „czerwień sygnalizacyjna”. Żyłki
prowadzące też nowe. Tu nie pomogli koledzy wędkarze, u nich żyłki i cienkie, i
drogie. Za 100m żyłki gospodarczej zapłaciłem ledwo kilka złotych, kilka za
przesyłkę i mam teraz 99 metrów zapasu. Muszę się przyznać, że kombinacja: druciana
wskazówka i nowe żyłki współpracuje całkiem dobrze. Skala założona – Warszawa I
na 225kHz – oj, nie jest źle. Trójka też na 98,8 MHz – jeszcze lepiej może nie
trzeba będzie stroić.
Pozostał stereo dekoder. Radio ma dedykowane gniazdo, ale wyposażone
było w taki zwieracz.
|
Zwieracz, że się tak wyrażę. |
|
Miejsca na stereodekoder dość. |
Coś co przypominało mi mój adapter Mister Hit (licencja
Telefunken), gdzie mono wzmacniacz był zasilany z stereofonicznej wkładki
krystalicznej, tu akurat na odwrót. Widać taka lokalna specjalność rozwiązywania
problemów.
Jest w Internecie kilka opisów jak np. uczynić taki steroedekoder
dla odbiorników SABA, dokładne wersje, płytki drukowane – komplet. To jest
jednak Loewe. Pobieżne zapoznanie się ze schematem wyjaśnia, że pomimo, iż
gniazdo novalowe jest takie same, to użycie poszczególnych pinów inne. Na dokładkę
pomiary napięć udowadniają jeszcze jedną nieścisłość – masa i gorący kabel
żarzenia 6,3V mają zamienione kolejność styków – ot, takie przeoczenia. Zawsze
warto sprawdzić. Stereodekoder zabudować
postanowiłem na płytce uniwersalnej, chociaż jak udowadniają, a i szczegółowo
opisują koledzy za wschodniej granicy – nie jest to konieczne – można zrobić to
„na pająka”. Cóż, lubię montaż przestrzenny, ale dla mnie to już hard-core. Takie
radzieckie podejście do techniki.
Rozwiązania do SABY opisywane, też do końca mi nie
odpowiadają. Jak bym na to nie patrzył to wygląda na to, że stereo dekoder tak przedstawiany
ma masę sygnałową podpiętą do gorącego przewodu żarzenia – to daje 6,3V
zmiennego na wejściu i wyjściu. Może to i błąd, może moje nie do końca zrozumienie
konstrukcji – no przecież nie dywersja.
Ja zrobiłem zasilanie stereodekodera co najmniej
standardowe. Dioda 1N4007, kondensator elektrolityczny 2200uF, opornik 56om i
dioda Zenera 6,3V. Dlaczego takie wartości - no po prostu takie miałem na
podorędziu, a parametrami w miarę pasowały.
Kilka kondensatorów zgodnych z
zastosowanymi w nocie katalogowej TA7343A, chociaż ukraińskie zestawy stereodekoderów
na tym samym scalaku oparte, podają dużo większą tolerancję elementów.
Zważywszy
jednak, że mamy do czynienia z lampowymi impedancjami pomiędzy stopniami (megaomowymi)
to 100nF na wyjściu zamiast 10uF jest jak najbardziej OK. Konstrukcja na płytce
uniwersalnej powstała, korzystając z oryginalnego 9-pinowego wtyku jako
interface do radia. Złącze to przekazuje żarzenie (czytaj zasilanie), wejście sygnału
(oddzielne bez deemfazy) i wyjścia dwa: kanał lewy i kanał prawy.
|
Dodaj napis |
Na płytkę nie
przekazałem napięcia anodowego przewidzianego do zasilania oryginalnego stereo
dekodera (lampowego), bo i po co. Analizując
oryginalny lampowy schemat stereo dekodera warto zwrócić uwagę na rezystor R20 łączący
katody ECC83 – takie rozwiązanie pogłębia efekt stereo – prąd płynący przez
jeden kanał tłumi jednocześnie wzmocnienie drugiego.
|
Oryginalny lampowy stereodekoder |
Pogłębia efekt stereo. Wg.
kolegi Zygmunta jest to znane z lampowych wzmacniaczy rozwiązanie Groove lub
Wide zwane. Tu jednak robimy przeskok o ponad 20 lat – sterodekoder na scalaku
z pętlą PLL TA7343A i żadnych tam takich sztuczek.
Muszę przyznać, że cieszę się z wyboru scalaka. Trwało naprawdę
kilkadziesiąt sekund gdy po pokręceniu potencjometru udało się uzyskać zapalenie
diody – mamy radio stereo !!!!
|
Pierwsza zielone światełko w tunelu |
Musiałem dodać jedno złączę i diodę 8mm by
uzyskać w miarę ładne podświetlenie znaczka STEREO.
Radio po woli składam i Szwagra na pierwszy odsłuch
wezwałem. No powiem tyle: nie był szczęśliwy, a to jeden kanał coś nie tego, a to
basów nie ma, to bazy raz za płytkie, raz za głębokie. Przyznam się, że trochę na
niego jak na audiofila patrzyłem, i tylko czekałem, że zacznie wszelkich wad w
kablu zasilającym się dopatrywać. Nie zaczął. Ja mu tu radio sztuka nówka szykuję, skromne 50
lat, Niemiec tylko mszy w niedzielę słuchał! A tu takie uwagi – no każdy
blacharz czy mechanik by nie wytrzymał.
Radio, a dokładniej jego tor m.cz. trafia na pospiesznie
złożony (i przez Szwagra skonfigurowany) tor pomiarowy
RMAA. Taka wzmacniaczowa
hamownia. Na krzywych rzeczywiście widać ubytek basów w jednym z kanałów i
bardzo nie taką charakterystykę przenoszenia.
|
Kanał prawy się na wykresie nie zmieścił! |
Szwagier rację ma! Idzie z
powrotem na warsztat.
Po głębszym pogrzebaniu stwierdziłem, że ktoś już jednak pracował
nad wzmacniaczem m.cz., nie tylko zamiast EL84 były 6P14I, ale kondensatory w
katodach miast 50uF miały 22uF. I napisy Tesla. Zamieniałem na 47uF, ciut
pomogło, wzrost wzmocnienia tak na poziomie 80Hz był o 20% - mierzony nie
wysłuchany. Ale dalej nie to – już nawet ja słyszę, nie tylko na przyrządach
widzę. Regulacja wzmocnienia idzie jak trzeba, ale to nie to. Sprawdziłem
kondensatory w sprzężeniu zwrotnym – bardzo dobre. Nic, jeden kanał jest słaby
w zakresie niskich częstotliwości.
|
Korozja na zewnątrz |
Po ładnych kilkudziesięciu minutach
kombinowania mam winnego – potencjometr od regulacji tonów niskich (skromne 5Mom),
równolegle do kondensatora 220pF podpięty, zmienia swoją rezystancję od 5Mom do
gdzieś do 2Mom, a potem leci w nieskończoność.
|
I wewnątrz |
Dał się rozebrać, wyczyścić i
ogólnie naprawić. Składam, teraz basów nie ma, ale równo. Przełączanie
przełącznikiem Sprache /Music – znów są, ale tylko w jednym kanale, znów nie ma
– okazało się, że przełącznik (takiej samej konstrukcji) jak sieciowy w jednej
sekcji działał jak chciał, w drugiej nie działał wcale.
|
Taki sam przełącznik |
Rozebrałem go i o dziwo
inne wykonanie, bez szajsmetalu. Po czyszczeniu działa 10/10 i są basy w obydwu
kanałach.
|
Ale dał się odratować |
Generalnie – potencjometry i przełączniki KONIECZNIE trzeba sprawdzić
i przeczyścić. Nie dajcie się zwieść dobrym stanem innych elementów. Nietypowo w
tym modelu zrobiony jest balans – potencjometr pomiędzy siatkami EL84,
zwierajmy sygnał do masy poprzez kondensator 100nF. Działa na dobrą sprawę
tylko w skrajnych położeniach. Takie to wszystko, te regulacje rzekłbym
niedopracowane, no po prostu niegodnie niemieckiej techniki, to obeszli
problem, tu pokombinowali – mnie się nie podoba. Coś mi to przypomina układ kierowniczy
Mercedesa A-classe. Dwa razy jechałem, dwa razy mało co się nie zabiłem. Nigdy więcej
.
|
Mapa problemów |
Usiłując poprawić czułość (w piwnicy tylko 2 stacje ze
stereo) pokusiłem się o przestrojenie toru p.cz. Walczyłem długo, jak było ładnie
na wobulatorze to kiepsko w odsłuchu. Jak w miarę grało to krzywa do niczego. Coś
co mnie satysfakcjonowało uzyskałem dosłownie pięć minut przez przyjazdem
Szwagra po odbiór.
|
Może się podobać |
Złożyliśmy, obmierzyliśmy – jest dużo lepiej, kanały od
siebie nie odskakują. No Szwagier ucho prawe i lewe do głośników przykłada i
coś to i tam komentuje. Ja na przyrządach nie widzę, on słyszy.
|
Wnikliwa analiza się rozpoczęła. |
Na docelowy odsłuch zabrał do swojego domu. Z wielką ulga
przyjąłem informację, że ostatnie niedoskonałości udało się wyeliminować
dopasowaniem głośników do obudowy. Podkładki pod głośniki wymienił, inaczej dokręcił
– przestało brzęczeń i zniekształcać. Nie tylko elektryka jest ważna,
stolarstwo też. Teraz to podobno nic innego nie robi po powrocie z roboty, tylko
wsłuchuje się w piękne brzmienie.
|
Filmiki tera dostaję - jak ładnie gra. No - ładnie gra. |
Rad jest. Ja też.
Ja też, ważne by do radia podejść bez uprzedzeń i wszystko sprawdzić,
wszystko naprawić. Takie posłuży jeszcze przez wiele kilometrów. Przepraszam –
godzin.
Nie wierz, że jest dobrze – sprawdzaj. Nie wierz do końca w dokumentację
– zawsze jest błąd. Sprawdzaj i przyrządami, i uchem. Sam i ze szwagrem. Najważniejsze,
że da się zrobić i radio po 50 latach będzie grało jak nowe. A może i lepiej,
bo w pełnym stereo. A to cieszy.
Na koniec niespodzianka - EM84 wyszła z gniazda z kawałkiem metalu.
|
Nie zauważyłem od razu - bo to 8 pin był. |
Witam!
OdpowiedzUsuńCzy w ogóle można gdzieś takiego typu przełączniki jeszcze kupić?
Czy też pozostaje ,,proteza"z dźwigienką?
Pozdrawiam!
:-)
OdpowiedzUsuńNawet nie próbowałem szukać. Noże jakiś warsztacik to jeszcze produkuje. Ale i konstrukcja i materiały sprzed 60lat.
OdpowiedzUsuń"Szajs-metal" czyli dość dobrze lejny stop cynk-aluminium, był stosowany w wielu elementach, które teraz potrafią się wykruszyć w najmniej spodziewanych miejscach.
OdpowiedzUsuńRosjanie robili z tego obudowy wałków o zmiennej liczbie zębów do sumatorów mechanicznych ("kręciołków"). Naprawiałem, nie polecam. Ogólnie nie chodzi o to, że to po prostu pęka i widać gdzieś pęknięcie - nie, to pęka w sposób ukryty. Otóż w tych wałkach wykorzystuje się rowek o pewnym ścięciu, które powoduje, że podczas przemieszczania suwaka wysuwają się zęby przekładni. Pęka akurat to ścięcie, po czym oczywiście odłamana część blokuje suwak.
Z opracowanych metod na sprowadzenie suwaka do zera można wyróżnić podrzucanie, łapanie i podobne akrobacje arytmometrem w cichym pomieszczeniu, powiązane z nasłuchiwaniem czy już wykruszona część usunęła się z drogi suwakowi.
Witam.
OdpowiedzUsuńPoszukuję lampowego radia które mogłoby po renowacji/ulepszeniach pełnić rolę tunera w moim zestawie. Czy poleca Pan radio typu Loewe opisanego wyżej, czy może warto zainteresować się naszymi odbiornikami np Relax II oczywiście po fachowym przestrojeniu głowicy Elwro i dorobieniu stereodekodera? Liczę na jakiekolwiek sugestie.
Pozdrawiam serdecznie!
Pomimo wielkiej sympatii do lampowej techniki odradzam takie podejście. Paramtry osiągane przez takie kombinowane rozwiązanie (typu Relax + styereo dekoder) są daleko gorsze niż parametry nawet średniego tunera radiowego z kolejnych epok (tranzystory + czy ukłądy scalone).
UsuńSą co prawda także konstrukcje topowe z kończa lat sześcdziesiątych, gdzie osiagane parametry są do dnia dzisiejszego ciekawe, ale drogie i trudno dostępne. Już bardziej polecam kompletny lampowy czy hybrydowy amplituner z górnej półki (dla przykłądu Telefunken Opus 2550) lub w bardziej krajowej (chociaż węgerskiej) wersji Chopin czy Halka. To nie najważniejsze sa parametry, tu liczy się coś więcej.
O tym że parametry to nie wszystko przekonałem się eksperymentując z przeróbkami i słuchając Amatora 2. Mimo że mam duży topowy amplituner Pioneer Vsa ax10ais przy którym wszystko co widzę w sklepach rtv przypomina mi puszkę po konserwie, to jednak "magia" płynie z Amatora napędzającego kolumienki Focala :)
Usuń